Opgelet voor nieuw golf van phishing e-mails!

Sinds de lancering van de nieuwe homebanking van AXA doen er opnieuw een aantal phishing mails de ronde. Deze valse e-mails, die zogezegd uit naam van AXA Bank verstuurd worden, hebben als doel om vertrouwelijke informatie los te krijgen.  Wat moet u doen als u een zo'n email ontvangt?



De basisregel

Hoe echt de e-mails ook lijken, AXA Bank vraagt nooit informatie via mail of telefoon. We zien dat klanten na het doorgeven van de gegevens vaak ook nog opgebeld worden om bijvoorbeeld codes van de kaartlezer te vragen.
 

Voorkomen is beter dan genezen

U kunt bij elke e-mail zelf een aantal simpele controles uitvoeren om te weten of het om een phishing e-mail gaat.
 
Werd de e-mail verstuurd van een officieel emailadres van AXA Bank?
Bij phishing heeft het emailadres dat gebruikt wordt vaak niets te maken met het bedrijf in de mail (in het voorbeeld hierboven eindigt het e-mailadres op @axa.veiligbankieren.nl).
E-mails van AXA Bank komen van een adres dat eindigt op @axa.be, maar dat is niet altijd een garantie op echtheid, want soms kunnen frauduleuze e-mails toch ook de extensie @axa.be hebben. Wees dan op uw hoede voor rare voorvoegsels in het e-mailadres en doe zeker niet wat er in de mail gevraagd wordt. Phishing e-mails gaan vaak over een beperkte toegang of blokkering van uw rekening, een vernieuwing van uw bankkaart … iets wat AXA Bank dus nooit zal vragen via een e-mail of via telefoon.  Volg zeker ook de tips hieronder.
Wanneer er in de e-mail gevraagd wordt om op een link te klikken, kunt u hem controleren door er gewoon met uw cursor op te gaan staan. Bij phishing mails zult u zien dat de link niet verwijst naar AXA Bank.
 
Net als andere banken gebruikt AXA Bank altijd en uitsluitend een beveiligde verbinding naar eigen applicaties. Die kunt u herkennen aan de melding van “https” in plaats van “http”. Bovendien zal de url balk in de browser groen worden. Bij phishing e-mails zal dit niet het geval zijn.
Klik nooit op bijlagen die u niet kunt linken aan zaken die u zelf online gedaan hebt (bijvoorbeeld facturen van bedrijven of zaken indien u daar niets besteld hebt, een e-mail i.v.m. een pakket bij DHL terwijl u er geen bestelling geplaatst hebt ...)

Indien u toch vertrouwelijke gegevens hebt doorgegeven

Laat uw bankagent onmiddellijk uw pincode veranderen.  Dit kan via telefonisch contact naar ons kantoor of via CARDSTOP op het nummer 070 344 344.
Indien codes werden doorgegeven: laat de kaart direct blokkeren en vraag een nieuwe aan.

Waar moet u gevallen van phishing melden?

Zend de mails door als bijlage in een nieuwe mail (dus niet doorsturen/forward) naar phishing@axa.be.
 

Meer info nodig?

Algemene veiligheidsvoorschriften en informatie over Veilig Bankieren zijn ook te vinden op volgende link: https://www.axabank.be/nl/homebanking-login.
Lees ook alvast de blog van AXA Bank ivm met dit onderwerp op https://www.axabank.be/nl/blog/2016/01/nieuwe-phishing-mails-tips.  
 
Natuurlijk staan ook wij ter beschikking voor meer informatie.
 
 
 
 
 
 

 

share: